Een nieuwe baan starten in crisistijd – Silke

In tijden van crisis worden bepaalde aspecten van ons dagelijks leven op een negatieve manier beïnvloed. Een voorbeeld hiervan is dat een groot aantal werknemers door de coronacrisis hun baan is verloren. Dat is natuurlijk erg vervelend, echter zijn er ook werknemers die juist in deze crisis tijd zijn begonnen aan een nieuwe uitdaging. In dit wekelijks blog bespreken we de ervaringen van werknemers uit verschillende sectoren die zijn begonnen aan een nieuwe uitdaging in coronatijden. 

  1. Geef een korte introductie over jezelf.

    Ik ben Silke, 25 jaar afkomstig uit Arnhem. Ik ben in het bezit van een communicatie multimedia design bachelor. In mijn vrije tijd houd ik mij graag bezig met het maken van muziek op gitaar of piano of rij ik graag een stukje op mijn motor.

2. Welke functie heb jij mogen aannemen in deze crisistijd? Wat houdt deze functie in en bij welk bedrijf ga je dit doen?

Ik ben op 1 april gestart als Online Marketeer bij Pegamento in Zeist. Pegamento is een bedrijf welke zich specialiseert op het gebied van robotisering van processen en Kunstmatige Intelligentie in klantcontact. Pegamento beheerd meerdere zuster labels/bedrijven die zich verder verdiepen en specialiseren in het onderwerp klantcontact, waar een van: AppTime. Ik ben aangenomen om o.a. de online marketing van AppTime uit te voeren.

3. Wat deed je voor dat je deze nieuwe uitdaging bent gestart? Wat was jouw motivatie om deze functie te starten en waarom deze functie in het speciaal.

Voor dat ik deze functie mocht bekleden was ik werkzaam bij een groot fietsenfabrikant als experience designer/in de algemene communicatie. Helaas kon ik bij dit bedrijf niet doorgroeien en besloot ik al ver voor de coronacrisis aanbrak te zoeken naar een andere uitdaging. Ik was op zoek naar een online marketing functie omdat daar mijn passie ligt.  

4. Wat dacht je toen de coronacrisis aanbrak tijdens/voor jouw zoektocht naar een nieuwe uitdaging?

Mijn zoektocht naar een nieuwe uitdaging was al geëindigd voor dat de coronacrisis aanbrak. Echter Toen de crisis hier in Nederland begon was ik druk bezig met het afronden van mijn vorige functie. De laatste twee weken van mijn vorige functie heb ik thuis moeten afmaken. Dit heeft er helaas voor gezorgd dat ik geen afscheid kon nemen van mijn oude collega’s en dit vind ik nog steeds erg jammer. Echter staat er al koffie klaar wanneer we weer massaal naar kantoor mogen komen.

5. Hoe heeft de coronacrisis jouw zoektocht naar een nieuwe uitdaging beïnvloed? Wat merkte je vooral? Waren er ook positieve gevolgen van de crisis binnen jouw zoektocht? 

Twee weken voor de aanvang van mijn nieuwe functie heb ik contact gehad met het bedrijf over de gang van zaken. Zij stelde mij gerust dat alles gewoon zou door zou gaan zoals gepland. Verder heb ik gelukkig geen negatieve gevolgen van de coronacrisis ervaren binnen de zoektocht naar een nieuwe uitdaging. Wat mij wel op is gevallen, is dat sinds de corona crisis er meer recruiters opzoek zijn naar Online Marketeers. Ik wordt in deze crisistijd vaker benadert of ik interesse heb in een functie als Online Marketeer elders. Een crisis zoals deze creëert in sommige vakgebieden juist kansen.

 6. Hoe is het starten van een nieuwe uitdaging anders geweest dan ‘normaal’?
(denk hierbij aan de manier waarop je bent ingewerkt, hoe je je collega’s hebt leren kennen en hoe je je huidige werkzaamheden anders uitvoert dan wat normaal zou zijn)

Het starten van mijn nieuwe baan was kort gezegd: Ongewoon. Inwerken ging geheel vanuit huis. Het kantoor (en een heel klein aantal collega’s) heb ik even mogen zien toen ik mijn laptop/werkspullen kwam ophalen. Verder ging onboarding volledig online en via Microsoft teams. Ik moet zeggen dat dit heel netjes geregeld was. Ik was namelijk niet de enige nieuwe werknemer die op 1 april startte. Mijn nieuwe collega’s leerde ik langzamerhand stuk voor stuk kennen via video calls. Ik moet eerlijk bekennen dat ik ze nog niet eens allemaal ken!

Als Online Marketeer werk ik veel online,  binnen het uitvoeren van mijn functie is daarom niet veranderd. De grootste verandering was het contact met mijn collega’s en met mijn manager, dit ging voornamelijk via video calls.

Omdat ik mijn oude functie thuis heb moeten afmaken en mijn nieuwe functie thuis heb moeten starten, voelde het niet direct als of ik was begonnen met een nieuwe uitdaging. Het heeft wat tijd gekost om hier aan te wennen. Ik had namelijk geen nieuw kantoor of nieuwe collega’s om mij heen.

7. Werk je op kantoor of thuis? Waar ligt jouw voorkeur?

Momenteel werk ik op kantoor en thuis, dit wisselt per dag. Als ik zou mogen kiezen zou ik het liefst een balans hebben in thuis -en kantoor werken. Dit omdat het allebei voordelen met zich meebrengt. Thuis heb ik het idee dat ik toch meer werk kan verzetten omdat ik mij totaal kan focussen en geen afleiding heb. Maar ’s ochtends naar kantoor gaan zorgt voor een kickstart in mijn motivatie en dagelijkse ritme.

8. Hoe vind je de hele situatie inclusief jouw huidige functie? 

Ik heb het erg naar mijn zin. Ondertussen is het vele communiceren over Microsoft teams/mail normaal geworden maar toch is het fijner en makkelijker wanneer je naar je collega toe kan lopen op kantoor.

Ga naar de inhoud

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten